Koulutuksen kunnianpalautus
Moni
ehdokas, niin Kouvolassa kuin muuallakin on nostanut esiin koulukiusaamisen.
Itsekin osin kiusatun taustan omaavana aihe on haastava ja tärkeä. Tein koulukiusaamisaiheesta
oman kasvatustieteen Pro Gradu-tutkielmani, johon voit tutustua tässä. Tässä
tutkielmassa peilaan myös omia kokemuksiani.
Koulukiusaaminen ei ole uusi ilmiö. Sitä vastaan on kamppailtu monin eri keinoin, joista nykyisin yksi näkyvimmistä keinoista on nk. KiVa-koulu hanke. Hankkeesta voi olla montaa mieltä, kuitenkin sen on tutkittu toimivan, mikäli hankkeen teemoja ylläpidetään koulussa. Se ei ole KiVa-koulu, että nimi lätkäistään ilmoitustaululle ja opettajille puetaan KiVa-välkkävalvontaliivit. Tätä ohjelmaa pitää johdonmukaisesti ajaa sekä toteuttaa. Silloin se toimii, kuten kuuluu.
Kouvolassa, kuten varmaan muuallakin, tietyin väliajoin tehdään lukuvuoden arviointi
sähköisesti. Tähän ottavat osaa kaikki Kouvolan 3.-9.-luokkalaiset oppilaat,
heidän vanhempansa sekä opettajat. Kyselyssä kysytään laajasti mm.
kiusaamisesta.
Kyselyiden tulokset kaikkien kolmen mainitsemieni ryhmien vastauksissa noudatti
valtakunnallista tutkittua lopputulemaa. Tilastollisesti, kiusaaminen on
vähentynyt ja samalla kokemukset kiusatuksi tulemisesta.
Tämän sanottuani tulee muistaa, että kiusaaminen on muuttanut muotoaan hyvin
rajuksi. Kiusaaminen on osin siirtynyt enemmän piiloon sosiaalisen median
"huomaan."Miksi nostin tätä esiin? Kiusaaminen on sosiaalinen ilmiö. Se syntyy huomiosta.
Milloin se kiinnittyy uhrin ominaisuuksiin vaatetuksiin tms. Ongelma ei siis
ole helposti ratkaistavissa. Koulumaailmassa moni pelkää kiusaamisen kasvavan
isommassa kouluyksikössä. Itse näen toisin. Isommassa yksikössä ei välttämättä
joudu heti huomion keskipisteeksi ja isommassa porukassa on helpompi löytää
"sopivia" kavereita saaden sosiaalista hyväksyntää. Samalla myös oppimisen tuki
on vaikkapa nyt Kouvolaan kaavailluissa uusissa kouluissa lähellä.
Paljon suurempi osa kiusaamisen vastaisessa taistelussa käydään resurssien puolella. Onko kouluissa tarpeeksi tukea jokaisella, mitä se vaatisi, että oppilaat saisivat tarvitsemansa tuen? Jokainen varmasti ymmärtää tilanteen, jossa yksi ope joutuu juoksemaan kahdessa eri luokassa samanaikaisesti. (esim. lomautus) Tällöin toinen luokka on ilman valvontaa väkisinkin, koskaan ei tiedä, mitä aidosti on tapahtunut. Tällaisella voi olla yksilötasolla todella kauaskantoisia vaikutuksia, joista me tulevaisuudessa maksamme.
Edelleen toivon Kouvolalle rohkeutta uudistua ja tukea tulevaisuutta ja pyrkiä
turvamaan resurssit oppilaille, opettajille ja itse opetukselle sekä
läsnäololle. Koulun seinät ja niiden sijainti ovat toisarvoinen tekijä.
Tarvitsemme jokaista nykyistä opettajaa myös tulevaisuudessa toimimaan mm.
koulukiusaamista vastaan. Päättäjiltä tarvitsemme resursseja tämä toteuttaa.
Koulutus on ainutkertainen jokaiselle oppijalle. Annetaan heille se
ainutkertaisuuden kokemus kokonaisuudessaan ilman pelkoa tai ennakkoluuloja.
Annetaan korkeasti koulutettujen opettajien ja kasvattajien tehdä työnsä ja
annetaan heille resursseja siihen.
